DataHub-ohjeet Visit Häme -sivustolla

Visit Häme on Hämeen liiton omistama maakunnallinen matkailusivusto. Tuotetiedot sivustolle haetaan Visit Finlandin DataHub-tietokannan kautta, johon yrittäjä lisää itse tuotteensa. Maakuntien matkailusta vastaavat kuratoivat tuotteet. Hyväksytyt tuotteet ja tuotteiden muokkaukset siirtyvät tietokannasta Visit Häme –sivustolle automaattisesti noin viikon välein. Otathan huomioon, että tuotteen tulee täyttää alla olevat kriteerit. 

Yritys:

  • Yrityksen tulee olla matkailutoimija ja tarjota palveluita turisteille. Yrityksen palvelun tulee olla verkkosivun kokonaisuuteen sopiva.
  • Yrityksellä tulee olla verkkosivut, pelkkä yrityksen Facebook-sivu ei riitä.
  • Toimijalla tulee olla Y-tunnus.
  • Kuvauksen tulee olla yleiskuvaus kohteesta, tuotteesta tai palvelusta.
  • Englanninkielisen kuvauksen lisääminen edellyttää, että yrityksellä on verkkosivuilla kuvaukset palveluista ja tarpeelliset tiedot englanniksi.

Tapahtumat:

  • Vuosittain toistuvat vakiintuneet tapahtumat voidaan lisätä DataHubiin.
  • Tapahtuman kuvaukseen vain yleiskuvaus, ei päivämääriä, teemoja tai esiintyjiä.
  • Tapahtumalla tulee olla verkkosivut, pelkkä tapahtuman Facebook-sivu ei riitä.
  • Toimijalla tulee olla Y-tunnus.
  • Kaikki tapahtumat kannattaa lisätä Häme Events –tietokantaan, josta tapahtumat haetaan Visit Hämeen tapahtumakalenteriin.

Julkiset kohteet (huom. kunnat kirjautuvat Datahubiin matkailuyrityksinä):

  • Näitä ovat esim. retkeily- ja luontokohteet, puistot, muistomerkit, kotiseutumuseot, kirkot.
  • Ei tarvitse olla omia verkkosivuja, mutta verkosta täytyy löytyä lisäinfoa.

Muita määritelmiä:

  • Verkkosivustolle ei lisätä vuokrattavia asuntoja.
  • Tilausravintoloille on oma osio, ravintoloihin/kahviloihin sijoitetaan vain paikkoja, joilla on kiinteä aukioloaika (viikoittain, kuukausittain, kausittain) ja se on kerrottu verkkosivuilla sekä kuvaustekstissä.
  • Lisättävästä tuotteesta tulee löytyä tietoa myös yrityksen verkkosivuilta.
  • Sivuston kehittäjä pidättää oikeuden päättää onko yritys sivustolle sopiva ja määritellä yrityksen kategoriat.

Lisätietoja ja yhteydenotot: info@visithame.fi

 

Ohjeet tietojen lisäämiseen DataHubissa

DataHub alusta on käytettävissä sekä suomeksi että englanniksi.

RekisteröityminenKuva DataHub rekisteröinnistä, jossa ympyröity kohta Suomalainen matkailuyritys

  1. Pääset rekisteröitymään osoitteesta https://datahub.visitfinland.com/.
  2. Klikkaa ylävalikosta ’Liity’, valitse ‘Suomalainen matkailuyritys’ ja jatka ’Seuraava’.
  3. Täytä pyydetyt tiedot ja klikkaa ’Rekisteröidy’.
  4. Kirjautumisen jälkeen saat osoitteesta datahub@visitfinland.com sähköpostiisi linkin, josta tulee vahvistaa oma sähköpostiosoite. Linkki on voimassa 8 tuntia. Linkistä pääset suoraan tilillesi.

Yrityksen tiedot

  1. Voit muokata yrityksen tietoja kohdasta ’Yrityksen tiedot’ vasemmalla valikossa.
  2. Huomioi markkinointinimeä valitessasi, että nimi näkyy kaikissa tuotteissasi.
  3. Muista ladata myös yrityksen logo. Jos yritykselle ei ole ladattu logoa, tuotteen tiedoissa Visit Häme –sivuilla näkyy Visit Häme -logo.
  4. Jos yrityksellä on monta eri toimipaikkaa/toimintoa, voi näille tehdä omat yritystilit ja täyttää jokaiselle omat tiedot sekä ladata omat logot. Yritystilejä voi lisätä, kun olet kirjautunut sisään ja painat yläreunasta omanyrityksen nimeä ja valitset sieltä ”lisää yritystili”. Jatkossa voit vaihdella yritystilien välillä tästä samasta kohdasta.

Tuotteiden lisääminen

  1. Navigoi ’Omat tuotteet’ sivulle vasemmassa valikossa.
  2. Klikkaa + Uusi Tuote.
  3. Valitse tuotetyyppi. Jos et ole varma, mikä olisi oikea tuotetyyppi tuotteellesi, niin tätä pääsee vielä muuttamaan myöhemminkin.
  4. Huomioi tuotetietoja lisätessä vasemmalla kulkevat Visit Finlandin ohjeet.
  5. DataHubissa on oletuksena tuotetietojen lisääminen englanniksi.
  6. HUOM! Tuotteelle ei voi lisätä englanninkielistä kieliversiota, jos yritykselläsi ei ole englanninkielistä verkkosivustoa tai tuotetietoja / kuvausta englanniksi verkkosivuilla. Tässä tapauksessa lisää suomenkielinen kieliversio ja poista englanninkielinen kieliversio ruksista.
  7. Saat lisättyä kieliversioita tuotietojen yläpuolelta klikkaamalla + Lisää kieliversioita ja täyttämällä tuotenimen ja -kuvauksen kohdekielellä.Kuva tuotetietojen lisäämisestä, josta on ympäröity kohta lisää kieliversioita.
  8. Nimi, kuvaus ja verkkosivulinkit täytetään erikseen jokaiseen kieliversioon, muut tiedot pysyvät samana kaikissa kieliversioissa.
  9. Lisää tuotteelle nimi, joka on erottuva ja kuvaava, mutta lyhyt.
  10. Täytä tuotteelle houkutteleva kuvaus. Lue myös Visit Finlandin DataHub -sisältöohjeet, joista saat hyviä vinkkejä koko tuotekortin sisältöön!
  11. Lisää verkkosivu- ja verkkokauppalinkit.
    • Suomenkieliseen kuvaukseen lisätään linkki suomenkielisille sivuille.
    • Muissa kieliversioissa lisää linkki sille sivulle, josta tuotteen tai yrityksen tiedot löytyvät kyseisellä kielellä tai englanniksi.
    • Verkkokauppalinkin tulee johtaa oikeaan verkkokauppaan, josta tuote on mahdollista ostaa. Kieliversioissa verkkokauppalinkin voi lisätä, mikäli verkkokaupassa voi asioida myös englanniksi.
    • Verkkosivulinkkiin ei käy Facebook-sivut tai esim. linkki pdf-tiedostoon.
  12. Valitse tuotteelle kategoriat
    • Tarkista Visit Hämeen kategorialistauksesta mitä kategorioita sinun tulee valita DataHubissa, saadaksesi tuotteesi näkyviin Visit Häme -sivustolla.
    • Valitse enintään viisi tuotetta todella vastaavaa kategoriaa. Liian monen kategorian tai tuotteeseen sopimattomien kategorioiden valinta voi haitata tuotteen löydettävyyttä.
    • Esimerkki 1. Tuote: mökki -> kategoria: ”Cottages & villas”.

      Esimerkki 2. Tuote: kohde, jossa on hotelli, ravintola, kokoustiloja ja saunat. -> Jokaisesta toiminnosta tehdään oma tuotekortti DataHubiin ja valitaan kategoriat tuotteen mukaan, esim. sauna-tuotteelle ”sauna experience”.

  13. Hintatietoja ei ole pakko lisätä. Hintatiedot eivät näy Visit Häme –sivuilla, mutta muissa kanavissa ne saattavat näkyä, esimerkiksi Visit Finlandin sivustolla.
  14. Esteettömyyskohtaan voit merkata tuotteen esteettömäksi vain jos se täyttää Visit Finlandin esteettömyyskriteerit. Huom! Esteettömyydestä tulee viestiä verkkosivuilla mahdollisimman laajasti, pelkkä symboli ei riitä.
  15. Sustainable Travel Finland –merkin tai Pyöräily-ystävällinen-merkin voivat lisätä ainoastaan yritykset, jotka ovat merkit suorittaneet.
  16. Lisää sesonkikohtainen saatavuus, jos tuote on saatavilla vaan osan aikaa vuodesta. Voit halutessasi lisätä myös aukioloajat, mutta ne eivät tule näkyviin Visit Häme –sivuilla. Ne saattavat kuitenkin näkyä muissa kanavissa. Mikäli lisäät aukioloajat, muista käydä päivittämässä niitä aina, kun aukioloajat muuttuvat.
  17. Lisää tuotteelle vähintään yksi kuva.
    • Kuvien tulee olla hyvälaatuisia ja kertoa tuotteesta.Esimerkkikuva luontokohteesta, jossa kaksi ihmistä kävelee metsäpolulla. Kuvasta on rajattu keskiosa punaisella osoittamaan, että koko kuva ei välttämättä aina näy.
    • Huomioi erityisesti kansikuvaa valitessasi:
      • Suosittelemme kansikuvaksi vaakakuvaa.
      • Valitse kansikuvaksi tuotetta parhaimmin kuvaava kuva.
      • Jos kuvassa on ihminen tai muu kohde, sen tulisi olla kuvan keskellä, eikä lähellä reunoja. Osa kuvan reunoista saattaa leikkautua eri palveluissa pois.
  18.  Kohderyhmät:
    • Valitse kohderyhmä “Kuluttajat B2C”, jos yksittäisten matkailijoiden on mahdollista ostaa/käyttää tuotetta/palvelua.
    • Valitse kohderyhmä “Matkanjärjestäjät B2B”, jos tuote ei ole yksittäisten matkailijoiden ostettavissa, vaan tarkoitettu matkanjärjestäjille.
  19. Kirjoita sijaintitietoihin tuotteen osoite tai lähtöpaikan osoite. Kirjoitathan kaupunki-kohtaan virallisen kunnan, jossa tuote sijaitsee, muuten tuote ei tule kaikille sivustoille näkyviin, eikä asiakkaat pysty sitä suodattamaan.
    • Koordinaatit haet tuotteeseen ”hae koordinaatit” -napin painalluksella, ne vaikuttavat näkyvyyteen karttasovelluksissa.

Tuotteen tarkastus, kommentit ja julkaisu

  1. Kun tuote näkyy tuotelistauksessa statuksella ’Luonnos’, se näkyy vain yritykselle.
  2. Kun tuotteen tiedot ovat valmiina, klikkaa oikeasta yläreunasta ’Lähetä tarkistettavaksi’. Nyt tuote näkyy tuotelistauksessa statuksella ’Odottaa tarkistusta’.
  3. Voit tallentaa keskeneräisen tuotteen yläreunan kohdasta ”tallenna luonnos” ja palata muokkaamaan sitä myöhemmin.
  4. Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun kuratoija on kommentoinut tai muokannut tuotettasi. Huom. joillain viesti saattaa mennä roskapostiin.
  5. Kirjaudu DataHubiin ja klikkaa ’Omat tuotteet’. Näet kommentoidut tuotteet listassa merkinnällä ’UUSIA (x)’.
  6. Pääset katsomaan kommentteja avaamalla tuotteen ja klikkaamalla yläpalkista ’Kommentit’.
  7. Tuotetta muokataan klikkaamalla ’Muokkaa tuotetta’.
    1. Muokkaamalla tuotetta avautuu myös valinta ’Poista’, mikäli haluat poistaa tuotteen kokonaan DataHubista.
  8. Tehtyäsi tarvittavat muutokset, klikkaa ’Päivitä’. Kuratoija näkee, että tuotettasi on muokattu ja joko hyväksyy tuotteen julkaistavaksi tai pyytää uusia muutoksia.
  9. Saat sähköpostiin viestin, kun kuratoija on julkaissut tuotteesi. Julkaistu tuote näkyy listassa statuksella ’Julkaistu’.
    1. Julkaistuja tuotteita on mahdollista muokata ja palauttaa luonnoksiksi.
    2. Vain julkaistut tuotteet löytyvät DataHubin rajapinnasta ja ovat eri julkaisukanavien hyödynnettävissä, esimerkiksi Visit Häme -sivustolla.

 

Onko kysyttävää tai haluatko antaa palautetta?

Mikäli sinulla herää kysymyksiä ohjeistuksesta, DataHub-tietokannan käytöstä tai haluat antaa palautetta, ole yhteydessä: